10 jaar Addink Media, zichtbaarheid in Oost Nederland

10 jaar Addink Media, ondernemer Rutger Addink blikt terug

Wat 10 jaar geleden begon als een idee om mogelijkheden voor ondernemers te bieden voor lokale en regionale reclame langs de weg (N18) in de gemeente Oost Gelre, is uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in Oost Nederland. Met een netwerk bijna 60 digitale reclamedisplays (buiten en binnen) in de Achterhoek, Twente en Salland en een maandelijks locatie-bereik van meer dan 10 miljoen kijkers, zijn de displays van Addink Media, en daarmee de lokale en regionale adverteerders, niet meer te missen in het Oosten van het land. Oprichter en eigenaar Rutger Addink blikt terug:

“30 april 2015 werd de eerste digitale buiten reclamedisplay van Addink Media geplaatst en in werking gesteld. 10 jaar geleden dus al weer. Ik was gewoon in loondienst en deed dit erbij naast mijn reguliere werk (milieukundige bij de overheid). Op dat moment had ik niet kunnen vermoeden wat we de komende 10 jaar allemaal zouden bereiken, samen met inmiddels een héél fijn team professionele collega’s en ondersteunende bedrijven waar ik zelf ook heel veel van geleerd heb.

Boost your business weekend winter 2016

Tijdens een “Boost your business weekend” in De Berghut in Oostenrijk in de winter van 2016 besloot ik mijn vaste baan op te zeggen en helemaal te gaan voor mijn eigen bedrijf. Een lastige en risicovolle keuze, maar deze keuze gaf mij zoveel vrijheid! Hierdoor kon ik al mijn energie aan mijn bedrijf besteden.

Een belangrijke conclusie tijdens Boost your business weekend (Groep ondernemers en coaches voor training, zelfreflectie en mindset) was dat ik het belangrijk vind maatschappelijk bij te dragen.

Maatschappelijk bijdragen

De conclusie uit Boost your Business heeft zich vertaald in het feit dat uitsluitend lokale en regionale bedrijven op mijn displays mogen adverteren. Dus geen BOL of Wehkamp bijvoorbeeld. Die dragen niet bij aan de lokale economie, sterker nog, de lokale kledingwinkel heeft daar bijvoorbeeld last van. En juist díe zorgt voor werkgelegenheid, leefbaarheid, stageplekken en sponsoring van clubs in de plaats. Dát vind ik belangrijk! Dus niet het “snelle geld” bij grote landelijke adverteerders, maar bijdragen aan de lokale en regionale economie.

Displayreclame, display verhuur en narrowcasting

In de loop der jaren komen er kansen om uit te breiden. Niet alleen met reclamedisplays (inmiddels bijna 60 locaties in Oost Nederland), maar ook met gelieerde activiteiten zoals narrowcasting (digitale displays en/of intern tv netwerk voor eigen intern gebruik) en de verhuur van beeldschermen voor buiten en binnen. In het begin was dat allemaal relatief kleinschalig en “er bij”. Tot dat corona kwam…..

Weer ondernemen

De reclame en marketing business is zeer economisch gevoelig merkte ik tijdens corona. Het eerste wat bedrijven doen is bezuinigen op marketing en reclame (overigens volgens veel economische experts onverstandig). Nieuwe klanten bleven weg. In plaats dat alles wel normaal doorloopt, moet je nu ineens weer gaan ondernemen. En daarmee komt ook vooruit kijken: Hoe beperken we deze risico’s voor de toekomst? Mijn conclusie, risicospreiding: Méér inzetten op de verkoop van onze narrowcasting systemen (beeldschermen/software) én op de verhuur van displays.

Inmiddels draaien honderden beeldschermen bij bedrijven en instellingen op ons narrowcasting-systeem en beschikken wij over een eigen vloot van verhuurdisplays van 43 inch indoor tot 8 m2 outdoor en meer speciale items zoals digitale stoepborden en statafel met LED scherm. Beide takken zijn inmiddels een volwaardig onderdeel van Addink Media Groep.

Ik kan nog wel even door gaan. Maar dat doe ik niet. Ik wil alleen mijn gezin bedanken voor de vrijheid die ze mij geven om te kunnen ondernemen. Daarnaast natuurlijk mijn hele fijne team met collega’s. En zéker niet te vergeten al onze klanten voor het vertrouwen in mijn bedrijf, onze producten, diensten (bekijk de reviews) en mijn medewerkers.

Op naar nog vele mooie jaren als ondernemer!”